Zelfpromotie is tegenwoordig makkelijker dan vroeger. Via social media, een interessante workshop of door te netwerken op verschillende evenementen en bijeenkomsten leren we een auteur beter kennen. Via een eigen website, blogs en facebook posts krijgen we een kijkje in de keuken en lezen we over zijn/haar boeken of het schrijfproces. Sommige zijn er erg handig in, voor andere is het een ongemakkelijke must.
Je komt niet meer weg met een facebook post ‘Koop mijn boek’. De auteur moet creatief omgaan met de mogelijkheden om zijn boek te promoten. Heb je het geluk dat je bij een grote uitgeverij terecht komt, dan is er een budget beschikbaar en zijn er professionals die je kunnen ondersteunen of het zelfs van je overnemen. Maar dat geldt meestal niet voor onbekende/debuterende auteurs.
Marketing en schrijven, het lijken twee totaal verschillende werelden. Vooral voor de nog-niet-gepubliceerde auteur is het moeilijk om zichzelf te promoten.
Allereerst: er is geen produkt. Zonder boek weten lezers niet wat de auteur schrijft, hoe hij/zij schrijft en of het aantrekkelijk genoeg is om een boek te kopen.
Dus is het belangrijk daar verandering in te brengen. En, ik beaam, dat is eng. Ik denk dat iedere debuterende schrijver wel weet hoe eng dat is. Wat zullen ze ervan vinden? Wat zullen ze wel niet van mij denken, als ze dit lezen? Stel ik niet te hoge verwachtingen die als een kaartenhuis in elkaar valt als ze dit lezen?
Het zijn gedachten die waarschijnlijk iedere schrijver kent (en als je dat niet hebt, petje af). Toch is het belangrijk om voor je debuut wat te publiceren en tegenwoordig is dat helemaal niet zo moeilijk. Op Amazon, Wattpad en Smahwords kun je verhalen uploaden, zodat ze beschikbaar komen voor je lezers. Je kunt gaan bloggen, je kunt een website maken en verhalen daarop publiceren, je kunt je verhalen insturen naar schrijfwedstrijden met publicatiemogelijkheden en opsturen naar tijdschriften en uitgeverijen voor een bundel. Het is allemaal promotie (en ik doe gretig mee).
Als schrijvers zijn we creatief bezig. We creëren verhalen. Maar we kunnen op zoveel meer fronten creatief zijn. Ik daag mijzelf graag uit om met iets nieuws te komen. Een leuke winactie (niet like dit bericht, maar net iets anders), een opvallende manier om mijn verhaal te promoten (en ooit mijn boek), wat dan ook. Ik kijk wat andere schrijvers doen, doe hetzelfde als het me aanspreekt (ik hoef niet altijd het wiel opnieuw uit te vinden) of geef er een twist aan als ik net iets ander wil. In deze visueel ingestelde wereld denk ik dat we niet op de gebaande paden moeten blijven, maar juist iets nieuws moeten bedenken om verfrissend te zijn. Boeken zijn allesbehalve stoffig, auteurs zijn allesbehalve saai, laten we dan ook creatief promoten.
Ik heb bewondering voor schrijvers die innovatief zijn. Een schrijver die vernieuwend is, is dat vast ook in zijn schrijven (dat is niet gebaseerd op uitgebreid onderzoek, maar mijn mening). Net als iemand grappig schrijft als hij in het dagelijks leven ook grappig is (Lisette Jonkman).
Maar iedere goede marketingcampagne begint met een goed produkt. Als dat goed is, wordt verkopen makkelijker en hoeven we minder tijd en energie te steken in de promotie, die we weer kunnen gebruiken om te schrijven.
En toch … ik ben soms thuis gekomen met een boek dat ronduit slecht was, maar die ik, dankzij de overtuigende verkooptechnieken van de schrijver of het uitnodigende marketing materiaal, toch heb gekocht.
Schaamteloze zelfpromotie hoeft voor mij niet, daar voel ik me ongemakkelijk bij, maar teveel bescheidenheid is ook niet de manier. Contacten leggen en doen waar je je prettig bij voelt lijken een prima manier om te promoten. Ik vind het leuk om te netwerken en om materiaal te ontwerpen of acties te bedenken om de aandacht te trekken. Ik kan mijn creativiteit daar helemaal in kwijt.
Dus wees gewaarschuwd … als mijn boek er komt, zal ik het van de daken schreeuwen, zal ik mijn creativiteit op je los laten en zal ik iedere mogelijkheid aangrijpen om mijn boek te promoten. Wat werkt voor jou?