Toen ik hoorde dat Dutch Venture Publishing verhalen zocht voor een YA-diversiteitbundel, was ik direct enthousiast. In mijn verhaal ‘Team Hoop’ had ik al eens gespeeld met diversiteit door een liefdesverhaal tussen twee jongens te beschrijven en in De Orde van de Poortwachters, mijn debuut, is Nido een mollige tiener die later gehandicapt raakt.
Momenteel is het een actueel onderwerp, kijk naar de Suitsupply reclame en de reacties die dit uitlokt. Vaak profileren we ons als een tolerant volk, alles mag en kan in Nederland, maar is dat eigenlijk wel zo? Hoe tolerant zijn de Nederlanders eigenlijk, of zijn we dat alleen maar als het ons uitkomt of als het niet te aanstootgevend is? De reacties op die reclame maken ons pijnlijk duidelijk dat we nog steeds een lange weg te gaan hebben.
Ik ben blij dat er steeds meer diversiteit in boeken komt, maar ook hierin hebben we nog een lange weg te gaan. Nog steeds domineren blanke, slanke, vaak hetero hoofdpersonen de boeken, tijdschriften, het internet en de tv. Dit is niet het geval in de bundel van Brave New Love van Dutch Venture Publishing. Hierin staan tien verhalen die niet in een hokje zijn te plaatsen, tien schrijvers die out-of-the-box hebben geschreven, die durfden te doen, waardoor er een diversiteit aan verhalen zijn verschenen die het verdienen om gelezen te worden.
Je raadt het natuurlijk al: ik zit er ook bij. Mijn verhaal heeft een emotionele lading, ik schreef het net nadat mijn schoonmoeder overleed. Ik speelde met een paar gedachten die uitgroeiden tot een bijzonder verhaal. Nog nooit eerder schreef ik zoiets en ik ben er trots op om met zulke getalenteerde schrijvers in een bundel te mogen verschijnen.
Dat Dutch Venture Publishing een innovatieve uitgeverij is, bewijst wel de campagne die we gaan voeren: durf jezelf te zijn. Kijk naar de reacties op de campagne van het maatpakkenmerk, de lading negativiteit die werd uitgestort op social media. Tegenwoordig ben je een held als je jezelf durft te zijn of als je hierin je stem laat horen. Ik durf mijzelf te zijn, in mijn geval met een maatje meer, maar dat is niet altijd zo geweest. Toen ik een tiener was, wilde ik geen uitzondering zijn, maar wilde ik opgaan in de massa, niet opvallen. Ook al is het lang geleden, nog steeds kan ik de onzekerheid en de twijfels over mijn uiterlijk en mijn gedachten voelen.
Ze zijn er wel, die helden die zichzelf durven te zijn, maar het zijn er nog lang niet genoeg, zeker niet onder tieners. Het zou mooi zijn als iedereen zichzelf kan en mag zijn, geen gezeur over wat wel of niet hoort, geen pesten meer, geen reclameborden die worden afgeplakt, gewoon respect voor wie je bent en waar je voor staat.
Dutch Venture Publishing en de auteurs van Brave New Love gaan hiervoor campagne voeren. Er zullen stickers en kaarten komen bij boekhandels, bibliotheken en sportclubs in alle delen van het land. Een poster zal duidelijk maken dat ze daar verkrijgbaar zijn. Met de sticker en kaart maak jij je mooiste collage voor Instagram of Facebook met #bravvenewlove en beantwoordt je de vraag Durf jij jezelf te zijn met een kort verhaal of gedicht. Tag Dutch Venture Publishing zodat ze weten dat je meedoet. Wat je kunt winnen? De YA-diversiteitbundel en diep, diep respect. Daarnaast komen er buttons met de tekst ‘Durf jezelf te zijn’.
Ik ben blij dat ik hieraan mag deelnemen, maar, ook al ben ik een schrijver, het zijn tot nu toe slechts woorden. Er is meer nodig: actie. Beweeg met ons mee en laat via de button of sticker zien dat jij jezelf durft te zijn. Probeer samen met ons de wereld kleurrijker, divers en daardoor zoveel mooier te maken. Laat je zien en horen.