Bedrijven en organisaties die authentiek zijn inspireren en zijn vaak succesvol. In een wereld waarin niets geheim blijft, waarin we alles delen, zelfs de meest onzinnige handelingen, is het belangrijk dat je jezelf blijft, anders val je vroeg of laat door de mand. De consument van tegenwoordig wil geen product of dienst, nee, de consument wil een ervaring. Als bedrijf of organisatie moet je de consument serieus nemen. Ze zijn welbespraakt, goed geïnformeerd, sociaal verbonden en kritisch. Probeer je ze te misleiden, dan komt dat driedubbel zo hard terug in je gezicht. Het is niet zwart-wit. Er is geen wij of zij. Het is ons.
Ons is een Brabants woord. Ons mam, ons kind, onze hond. We gebruiken het dagelijks en veel. Het woord heeft een warme klank. Het verbindt. Dus als bedrijven en organisaties meer ons zouden gaan gebruiken, komt er direct een verbondenheid tussen product/dienst en consument.
Wat is authentiek nu eigenlijk? Authentiek zijn betekent, jezelf zijn en jezelf niet verloochenen, ergens voor durven staan en dit uitdragen in alles wat je doet en zegt. Authenticiteit kan een bedrijf of organisatie naar een hoger plan tillen. Ik noem hier even bedrijf of organisatie, maar het geldt natuurlijk voor alles, Jij als persoon, je school, je stichting. Het geeft je een gezicht, een eigen identiteit, want iedereen is uniek. Het geeft consumenten de kans om zich te verbinden met je bedrijf of organisatie. Als je laat zien wie je bent en waar je voor staat, dan trekt dat mensen aan die hetzelfde voelen en denken. Het geeft vertrouwen. Jezelf durven zijn is krachtig. Je staat ergens voor en durft daarvoor uit te komen. Daarom is het zo belangrijk dat de boodschap die je uitdraagt authentiek is. Doe je jezelf voor als een ander, dan kun je die boodschap niet lang vol houden en kom je uiteindelijk ongeloofwaardig over. Jezelf zijn is in je kracht gaan staan. Het verbindt. Je opent deuren door te laten zien wie je bent. Dit ben ik. Welkom. Wie ben jij?
Maar hoe doe je dat eigenlijk? Ik ben geen expert, heb er niet voor gestudeerd, ik heb me er een keer in verdiept voor mijn werk en er een cursus in gevolgd. Dit waren de belangrijkste punten die me zijn bijgebleven.
Laat via marketing, social media en persoonlijke gesprekken zien wie je bent. Wat zijn je doelen, je normen en waarden? Waar sta je voor? Laat zien wat jou raakt, waarmee jij begaan bent. Het klinkt simpel, maar het is verbazingwekkend hoeveel bedrijven en organisaties dit niet uitdragen. Emotieloze advertenties en berichten kunnen al lang niet meer. Laat zien wat je voelt en waarom je dat voelt. Laat je passie zien, erg belangrijk, maar nog belangrijker, luister naar je consument of publiek. Juist door te luisteren en mee te denken, creëer je betrokkenheid, verbindt je. Als je een groot bedrijf hebt en personeel, luister dan naar hen. Ga niet op een troon zitten om je ideeen en strategieën te dicteren, maar kom naar beneden en doe het samen.
Blijf bij je normen en waarden, de boodschap die je uitdraagt, je identiteit. Zwabber niet heen en weer tussen verschillende opinie, maar blijf bij jezelf. Het betekent niet dat je dezelfde boodschap tot in den treure moet verkondigen, wees creatief in hoe jij jezelf profileert. Maar blijf wel altijd bij je kernwaarden. Doe je dat niet dan verlies je authenticiteit.
Roep het niet alleen, maar draag het ook uit. Laat regelmatig zien hoe jij je normen en waarden, je boodschap hebt uitgedragen. En roep niet iets wat je niet waar kunt maken, of waar je later op terugkomt. Het is niet alleen communiceren waar je voor staat, het is ook doen waar je voor staat. Soms lijkt iets te mooi om waar te zijn. Bewijs dat je niet alleen roept, maar dat je ook daadwerkelijk handelt.
Reageer op impulsen van buitenaf. Door niet te reageren, plaats je jezelf boven de ander en maak je de ander klein. Als een bedrijf of organisatie dit doet is er geen sprake van verbondenheid. Dan neem je de consument niet serieus. Door te luisteren, te reageren, en dat betekent niet dat je het overal mee eens moet zijn, maar leg gewoon uit waarom je het niet eens bent met de mening van een ander, neem je de ander serieus. Je laat zien dat de mening van een ander telt, ik respecteer je. En door altijd een eerlijk (negatief of positief) antwoord te geven, creëer je authenticiteit en wordt je bedrijf of organisatie solide.
Als je fouten maakt, en laten we eerlijk zijn, we zijn allemaal mensen en niemand is zonder fouten, geef ze dan toe. Trek het boetekleed aan en ga door het stof. Het is allesbehalve leuk, maar het laat wel zien dat je oprecht bent, dat je toe durft te geven dat je een fout hebt gemaakt en dat je wilt voorkomen dat je hem nog eens maakt. Dat je wilt leren van je fouten om te groeien. Geen consument die dat niet respecteert.
Door transparant te zijn, te luisteren, eerlijk te zijn, bij jezelf te blijven en dit uit te dragen, zowel in communicatie als in doen en laten, stel je jezelf open om te verbinden. Het creëert een energie die nodig is om te kunnen groeien, om iets moois op te kunnen zetten. Geef wat je terug wilt ontvangen, dat is de filosofie die ik meestal hanteer. Ook als auteur probeer ik authentiek te zijn. Door mezelf te blijven en uit te dragen waar ik voor sta, wil ik me verbinden met de mensen om mij heen. Ik heb dat ook gedaan in de bundel Brave New Love die in juli uitkomt. Niets is krachtiger dan samen, dan ons. Het thema sluit aan bij wat ik in de blog wilde vertellen:
Blijf jezelf, dat is het mooiste wat je kunt zijn.